Ostvarenje „Ivana Grozna” je razigrana drama. Njena montaža je skokovita I daje veseo ritam. Ivana je glavni akter sopstvenog filma. U pitanju je igrani film, drugi dugometražni igrani za rumunsku rediteljku iz Srbije. Kao glavna glumica koja glumi rediteljku, prilično nezgodne naravi, ona ima zahtevan zadatak pred sobom.

Ivana je pričljiva, harizmatična, lepa I vrlo nabsita devojka u ranim tridesetim godinama. To joj daje toplinu i oštrinu oko koje se radnja uobličila.

Njena uloga je uloga mlade devojke koja u filmu ima problem sa okolinom gde god da se nadje. Ili okolina ima problem sa njom! Ona je svakidašnji zenski lik sa naših prostora koji ispoveda svoje životne okupacije pokusavajući da se odmori jednog leta. Situacije se redjaju od samog početka gde se njen temperament odmah ističe. U porodičnom gnezdu se odigrava najviše drame kroz večni sukob ljubavi, besa. Balkanski emotivni tango.

Prica započinje kada se Ivana iz Rumunije vrati za rodno Kladovo kod svoje porodice. Majka, otac, baka I brat je dočekuju a oko nje stalno neke muke i situacije. Ona utehu nalazi u tajnoj vezi sa dosta mlađim momkom, medjutim prava drama nastaje kada joj dolazi bivši momak sa novom devojkom na njen poziv povodom gradske priredbe gde je Ivana počasna ličnost. Lokalna vlast je vidi kao glumačku zvezdu koja bi mogla da se oduži rodnom kraju I ispromiviše turizam.

Značajna je lokacija. Đerdapska klisura sa fenomenalnim pejzažima i lepotama, sa nasleđem istorijskim I čuvenim Lepenim virom. To je u „Ivani groznoj” ubačen element u film koji se usputno, na žalost, iskoristio u vidu koji će takvu istorijsku vrednost lokaliteta ostaviti tamo gde je I do sada bilo – u zaboravu. Zanimljivo je kako se u filmu turistički moment gastarbajtera u sopstvenoj zemlji pokazao negativno što možda I nije bila primarna ideja autorske ekipe. To je pitanje za razmišljanje.

Nisam skoro gledala film koji je tako neobjašnjivo izmedju fikcije i dokumentarnog. Neverovatna energija I neverovatan postupak doveli su ovaj film u žižu interesovanja brojnih evropskih festivala, što je izvesno iznenađenje ali i logika art festivala koji apsolutno potenciraju rumunski film. Uspeh filma je bio primetan pa ga je tradicionalni ART KINO uvrstio u svoj online bioskop za gledaoce širom sveta a ja, lično, zahvaljujem Filmskim radostima koji su ispratili celu akciju.

„Ivana Grozna” se završava povratkom Ivane u Rumuniju. Skica balkanske avanture porodičnog života, ismevanje lokalnih biznismena I političara kao I običnog sveta sa elementima histerije i humora bit će prigodna vikend zabava za publiku koja je umorna od ozbiljnih tema.

Autor: Milica Milojković
alternativa 2020
Previous post Festival Alternative film/video 2020 počinje sutra