Ono što je Disney konsern uradio sa svojom igranom verzijom Grdane u odnosu na original o uspavanoj lepotici bilo je adekvatan putokaz u kom smeru će odgurnuti Lucasovu stelarnu franšizu uz mračnu notu nakon što ju je otkupio za astronomsku svotu. George Lucasov originalni draft scenarija narednih poglavlja je odbačen a odbijena je i njegova ponuda da on sam režira prvi naredni: 7-mi nastavak.

Ta čast je pripala Džefri Abramsu koji je već na sebe navukao svemirsku srdžbu Star Trek fanova zbog neadekvatnog povratka Khana u liku novog Sh(maug)erlock Holmesa. Lucas nije imao do kraja gotov scenario već samo vodeće smernice priče želeći da poput svojeg ključne inspiratora za ovaj serijal Federico Fellinija (čija ga je vizija Satyricona ponukala da iz te perspektive razrušene Imperije pogleda na flašgordonske palp avanture baš kao i njegov Vitteloni za Američke Grafite) vidi svoje junake kao sedamdesetogodišnjake kao što u Fellinievom Intervista glavni protagonisti njegovog Dolce Vita susreću jedno drugo da bi pustili setnu suzu nad prošlim vremenima… Ipak i pored x-wing letilica i vrtoglavih ponora koji fenomenalno izgledaju u 3D kao i Luka Skywalkera kog na kraju balade nalazimo na ostrvu Avalon poput mitskog kralja Artura, od Disney produkcije dobili smo anti Lucasovski film u svakom smislu.

Glavna teme njegovih bajkovitih serijala STAR WARS i INDIANA JONES uvek je bilo uspešno prevazilaženje porodičnog konflikta na relaciji otac – sin, bilo da je u pitanju odnos Luke Sywalker – Darth Vader ili Indy i njegov šonkonerasi otac Henry Jones Senior. Naravno nakon što je new age Grdana ubedila Trnovu Ružicu da joj je ona preča i od princa i od roditelja tako da nije trepnula na smrt svoga oca a kamo li pokušala da je spreči bilo je jasno da ova Mordredovsko -fantomska pretnja iz Diznilenda stiže i u daleku galaksiju. Sa željom protagoniste lika Harrisona Forda da pogine u zvezdanom serijalu prvi put sam sa susreo još pre 30 godina u njegovom intervjuu u jugoslovenskom časopisu Žena u vreme ovdašnjeg prikazivanja njegovog filma Svedok tako da nije bilo potpuno neočekivano da ćemo svedočiti upravo o njegovoj smrti iz ovog edipalno eksterminišućeg ekstrema. Ipak kako Han Solo u originalnoj trilogiju predstavlja ništa drugo do alegoriju Isusa Hrista koga izdaje njegov prijatelj crni Juda – Lando Carlissian da bi u trećem činu voskresao sa svog karbonitskog raspeća i spasao univerzum – njegovo ubistvo ovde postaje sineastički ekvivalent dolasku Antihrista.

Treba li napomenuti da je upravo atipični svetlosni mač u obliku naopakog krsta koji je razbesneo SW fanove već u prvom tizeru iskorišten kao sredstvo ovog kletog oceumorstva. Eto zato je iz Mikijeve radionice kontigent Force Awakens igračaka i pušten u prodaju toliko pre filma jer ko zna dal bi iko svesno želeo da svom detetu kupi igračku oceubice. Lament nad lapotom nije i jedina zamerka filmu.

Čitave generacije odrasle na Expanded Universe pričama kukaju što su bolji predlošci predstojećih priča u njemu zanemareni zarad OVOGA a afroamerička populacija već jedko besni po internetu što je u promo materijalu navedena na pomisao da će njen predstavnik postati džedaj a ustvari je gotovo comic-releaf. Sa treće strane pre galantni feministički ustupak u tome da su svi ključn likovi oko ovog patricidnog pira jake žene izgleda kao prepromišljeno ciljanje na žensku publiku kao demografski brojniju na na planeti. Ilije neko hteo da ubaci u to poruku – mnogo moćnih babica kilavo oceubistveno dete.

Sad kad znate o čemu je – pogledajte film… ako smete.

Autor: Mladen Kalpić
16/01/2016