Autor: Zdravko Ljubić

Muzika: Hans Zimmer
Direktor fotografije: Philippe Rousselot
Scenario: Michele Mulroney, Kieran Mulroney
Uloge: Robert Downey Jr,Jude Law, Noomi Rapace, Rachel McAdams, Jared Harris
Trajanje: 129min

Čajanke, kočije, šarmantne gospođice, šeširi, kokain, zamkovi, eksplozije, tuče (mnogo tuča), večito zabrinuto lice gospođe Hadson, zagonetke, i Votson, partner i druga polovina triler-genija, Šerloka Holmsa, potpuno novog i prilagođenog modernom dobu. Svi smo se dobro proveli uživajući u Šerloku koji je Gaj Riči uobličio u potpunosti u svom maniru sa mnogo dobre borbe ali i starog, knjiškog intelektualnog šarma koji krasi slavnog detektiva.

Kao prekaljeni ljubitelj velikih bioskopskih avantura, britanski reditelj, i ovde demonstrira svoju snagu i naklonost ka „pametnoj-akciji” kako se sada to često karakteriše po blogovima na Internetu. Radnja se nastavlja u Londonu 19. veka gde vladari iz senke (naziv filma je ) i dalje porobljavaju svet koji je u velikoj krizi tih godina.

Podsećanja radi pomenuću da na kraju prvog dela ne ostajemo zadovoljeni vrhunskom osvetom dobrih momaka, nego se stiče utisak da je smaknuta tek jedna glava neuništive hidre. Sada na delu imamo dvosatno jurnjavu sa konačnim (nikad ne reći – nikad) razrešenjem.

Na najvećem zadatku do sada parneri su pred novim izazovima protiv mističnog profesora Morijatija i njegove bande plaćenika. Votson je pred ženidbom, Holms u sred slučaja svog života, a kao ispomoć vele-majstoru dedukcije stiže stariji brat, Majkrof Holms – poseduje takođe vrhunski talenat za otkrivanje zločina.

Dvosatna akcija u osveženim postavama kreće, kao što već rekoh, u Londonu, produžava do Pariza i Nemačke, da bi finiširala negde u planinama Švajcarske. Megalomanska misija dobija prave razmere kontekstom koji se u potpunosti razotkriva u različitim ambijentima i sa pomalo manjkavim krajem. Pre dve godine, u prvom filmu, pokazan nam je nešto smušeniji ali definitivno burniji i ofanzivniji zaplet. Sada je pristup bio osetno drugačiji – moralo se pravdati sve ranije zamšeno i spetljano. Šahovski rečeno, igralo se ključnim figurama vrlo smelo ali ne previše inventivno.

Očigledne političke kalkulacije zločinačkog uma su vrlo savremene. On pokušava zavaditi ceo svet u svoju korist, hraneći sujetu i gramzivost, a to bi moglo, na neki način, biti i vrlo primeljiv obrazac savremenih intriga i mnogih tragičnih zbivanja. Ali sa tim vrlo oprezno! Reditelj je imao sluha za teorije zavere pa se kompletna ideja može primiti na dvosmislen način. To ne treba mnogo da čudi jer je autor imao sličnan nastup i u „Revolveru”, pomalo usiljeno zagriženom i hermetičnom.

Kompletan glumačka ekipa glavnih uloga se proslavila. Svi su bili na viskom nivou sasvim dovoljno, kao i nešto drugačija kombinacija muzike u filmu koja je pokušala da razbije kliše. Specijalni efekti su ponajviše bili u razmahu kada su eksplozije u pitanju i dorađivanje eksterijera. Neminovno poređenje sa prvim delom me dovodi do teške odluke da je „Šerlok Holms” bio mnogo atraktivniji vizuelno, pa čak i na nivou priče. „Igra senki” je jahala na talasima slave koje je doneo prvi deo. Kome je to dovoljno, neće mu smetati nova epohalnu borbu dobra i zla. Za nekoliko godina ćemo verovatno saznati ko će preuzeti štafetu. Kome god da to padne u zadatak, čekaće ga odgovoran i zahtevan posao, jer su granice pomerene.

Torinjski konj
Previous post Torinski konj (Bela Tar, 2011.)
Drive